TDB-Hjälp Fullständigt BankID/Mobilt BankID

Tisdagen den 19 oktober kl 04.00 kommer den nya rutinen med verifiering av TDB-konto via fullständigt BankID/Mobilt BankID läggas ut skarpt i TDB.

Vänligen undvik att anmäla till tävling runt 4-tiden!

Inför att ryttarlicenserna kan lösas för 2022 ska verifiering med fullständigt BankID/Mobilt BankID att krävas vid inloggning.

Mobilt BankID är ett fullständigt BankID.
Barn och personer med vissa funktionsnedsättningar kan ha ofullständiga BankID, sk. Mobilt SäkerhetsID, som då är begränsade i sina funktioner.
Varje bank har egna regler om från vilken ålder omyndiga tillåts att få fullständigt BankID/Mobilt BankID, en åtgärd som kräver målsman/vårdnadshavares godkännande hos banken. 

Vill du veta mer vad som behövs eller gäller för din bank eller om du är osäker vilken typ av BankID du har, kontakta din bank för hjälp.

 ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

FAQ:

- Vems BankID verifierar ett Privatkonto i TDB?
Svar: Alla typer av BankID verifieras mot personnummer.
Konto i TDB ska alltid vara personligt och naturligtvis då verifieras med sitt eget fullständiga BankID/Mobila BankID.

- Vems BankID verifierar ett Företagskonto i TDB?
Svar: Företagskonto verifieras av tidigare registrad Fysisk person på kontot.
Tidigare registrerad fysisk person visas på på företagskontots profilsida.

- Jag har BankID/Mobilt BankID men är sedan tidigare anmäld från annans konto. Hur skapar jag inloggning till mitt konto?
Svar: På inloggningssidan via "Glömt kontouppgifter" skapar du användarnamn (mailadress) och lösenord som ska verifieras med BankID.

- Jag har fram till idag anmält mitt barn från mitt barns TDB-konto, som inte har fullständigt BankID/Mobilt BankID. Hur ska vi gå till väga?
Svar: Målsman/Vårdnadshavare ska då skapa eget TDB-konto, om man inte redan har ett, som ska verifieras enligt nya rutiner. Från det kontot lägger man till barnet under Mina sidor > Ryttare och väljer Ny ryttare > Ryttare i TDB och häst/ar under Mina sidor > Hästar, och väljer Ny häst och sedan alternativ beroende på om hästen är i TDB eller inte.
Förbered gärna detta i god tid innan första anmälan.

- När jag skapar ett nytt konto får jag felmeddelande att e-postadressen redan är upptagen. Hur går jag vidare?
Svar: Förmodligen används e-postadressen sedan tidigare som inloggning till annat konto i TDB. Välj annan e-postadress eller maila "uppgifter.tdb@ridsport.se" och beskriv problemet, ange e-postadress som du försöker använda, så kan vi se hur den används sen tidigare.

- Inget händer när jag försöker verifiera mitt konto, vad är det för fel?
Svar: Om du får upp bilden enligt nedan, så har du inte giltigt BankID/Mobilt BankID eller så har du inte verifierat inom 3 min.

- Hur fungerar de när barn fyller 18? Kan kontot övertas eller behöver de skaffa eget konto?
Svar: När person som tidigare anmälts från annan persons konto skaffar eget fullständigt BankID/Mobilt BankID ska verifiering via fullständigt BankID/Mobilt BankID genomföras i samband med inloggning. 
För att skapa/uppdatera inloggningsuppgifter till befintligt konto följ instruktioner på TDBs inloggningssida under "Glömt kontouppgifter", logga sedan in på kontot.
OBS! Personen ska inte skapa nytt konto!

- Kommer det finnas möjlighet för utländska medborgare/gäster att anmäla till tävling efter att detta införts?
Svar: Utländska personer som inte har svenskt personnummer kommer inte ha krav om verifiering av fullständigt BankID/Mobilt BankID. Kontakta uppgifter.tdb@ridsport, se om du behöver hjälp.


Kontakta oss: uppgifter.tdb@ridsport.se eller +46 (0) 220 45600.